Popis projektu
- Vďaka projektu Záhrada, ktorá učí sme vytvorili prvky:
a/ Bylinkovú špirálu
b/ Vyvýšené záhony na dopestovanie byliniek
c/ Jazierko
d/ Pocitový chodník
e/ Záhon ovocných kríkov
f/ Altánok
g/ Kompostér
- Počet hodín a predmety, ktoré sme odučili:
V záhrade sme odučili neskutočné množstvo hodín pracovných, venovaných úprave, zároveň tvorivých na dekoratívne a výtvarné riešenie jednotlivých prvkov. Hodiny boli zamerané na vzájomnú spoluprácu a pomoc. Boli jedinečné , proste iné ako tie v učebni.
Odborne odučené hodiny z matematiky, slovenského jazyka, biológie, chémie, výtvarnej výchovy, výchovy umením, etickej výchovy boli iné – boli v našej záhrade.
- Jazierko:
- hodiny chémie – meranie pH vody, fyzikálne vlastnosti vody, filtrácia
- Bylinková špirála:
- hodiny biológie – zisťovanie podmienok na pestovanie rastlín a zdravý rast rastlín, určovanie vegetatívnych a generatívnych orgánov rastlín
- Vyvýšené záhony:
- hodiny výtvarnej výchovy – farebnosť rastlín, význam farebnosti pre organizmy, práca s prírodným materiálom, návrhy na záhradné prvky
- hodiny slovenského jazyka – opis, čítanie s porozumením
- Altánok:
- hodiny matematiky – zlomky, percentá, výpočty, grafické spracovanie informácií, výpočty, prepočty množstva materiálov a ceny,
- hodiny informatiky – grafické návrhy prvkov, plán práce v záhrade, grafické návrhy záhrady
- Najväčší úspech:
Za najväčší úspech považujeme vybudovanie záhrady za približne 7 mesiacov. Premenili sme plochu, ktorá nemala využitie na plochu bez chémie, na pestovanie byliniek a relaxáciu.
Dokázali sme prepojiť pomoc študentov, rodičov, starých rodičov i nepedagogických pracovníkov. Získali sme finančné prostriedky zo školy a materiály od rodičov.
U niektorých študentov sa objavil obrovský záujem o záhradu, a hlavne ich pomoc pri fyzickej práci počas vyučovania aj mimo neho. Zároveň sa postupne zvyšovali ich zručnosti pri práci s materiálom, najmä u najmladších študentov, a ich nadšenie pracovať s pracovnými nástrojmi.
Zapojenie sa do brigád na dobudovanie záhrady bolo tiež veľmi povzbudzujúce.
- Najväčší neúspech:
Nedokážeme hovoriť o neúspechu pri budovaní záhrady. Každý problém sme sa snažili so študentmi vyriešiť. Možno preto, že sme si na tanier naložili pri návrhoch záhrady viac, ako sme mohli v tak krátkom období zrealizovať, sme ukončili budovanie záhrady v decembri 2018, ale tešíme sa na nové prvky, ktoré chceme ešte dobudovať v roku 2019.
Najúžasnejšie v projekte je asi to , že robíte niečo čo žiaci nerobia na hodinách v učebni, spoznávate študentov aj ich manuálne, technické a pracovné schopnosti. Mnohí z nich nás prekvapili. Viacerí boli príkladom aj pre nás, ťahali nás a nevzdávali sa pri problémoch , ktoré sa vyskytli. Netreba sa vzdávať keď sa niečo nedarí, sme dosť akční nato, aby sme si svoje predstavy splnili.
5./a Čo hovorili študenti:
„To nedáme, na zarovnanie povrchu jedine traktor, máte niekto doma traktor?“
„ Je fajn, keď niekto dokáže z ničoho ,bez ničoho a v dnešnej dobe bez peňazí urobiť všetko
-toto spravíme, a kedy?“
„ Rodičia nemôžu, robia v banke nemajú čas a dedko je lenivý.“
„ Krásna predstava, ale neviem či sa jej dočkáme.“
„ Altán , taký veľký , to sú garáže na tri autá.“
„ Na záhrade sa dá aj učiť? A ako?“
„ To jazero nie je jazerom, ani rybníčkom a ani niečo medzi tým.“
„ Toto je bridlica, toto štrk a toto je motyka? Toto určite nepoznám.“
5./b Čo hovorili kolegovia:
„ Obdivujeme vás, kedy to chcete robiť?“
„ Nemáte šancu, študenti po vyučovaní nemajú čas.“
„ Zasa sú na záhrade a neučia sa.“
„ Každý si robí poctivo svoju robotu, ale učiť na záhrade určite nebudem.“
„ Zase je tu kopa blata, robte s tým niečo!“
„ Kde je? Určite je na záhrade.“
Do projektu na škole je zapojená skupina pedagógov – nadšencov, tých ktorí mali chuť a záujem sa do prác na záhrade zapojiť, a taktiež chuť záhradu využiť so študentmi relaxačne alebo na vyučovacie hodiny.
Veľkú morálnu podporu, pomoc a taktiež finančnú výpomoc sme mali od vedenia školy – od pani riaditeľky J. Zrníkovej, pani Z. Klapitovej a pani M. Hajtmankovej.
Veľká vďaka patrí aj nášmu pohotovému p. školníkovi, ktorý vždy pomohol dokončiť, to, čo sme nezvládali. Všetkým patrí naša VEĽKÁ VĎAKA !
- Záujem o pokračovanie:
Záujem o pokračovanie v projekte máme aj v roku 2019. Chceli by sme záhradu „dokončiť“, aby sme ju mohli využiť na relax, oddych a ďalšie vyučovacie hodiny. Podporila nás aj Živica, vďaka ktorej sme boli vybraný na pokračovanie v projekte ako pilotná škola a získali sme tak 300 EUR.
- Čo nás čaká v roku 2019 :
a/ Vyvýšené záhony na okrasné rastliny
b/ Záhon ruží okolo plota
c/ Oprava lavičky
d/ Dobudovanie jazierka
e/ Petangové ihrisko na relax
f/ Náter plota a prístrešku na bicykle
g/ Náraďovňa
h/ Estetické a vkusné dotvorenie záhrady
Ďakujeme ešte raz aj Živici, ktorá nám pomohla s realizovaním projektu.
Mgr. Hana Chlebanová a nadšenci projektu „Záhrada, ktorá učí.“