Popis projektu

  1. Vďaka projektu Záhrada, ktorá učí sme vytvorili prvky:

a/ Bylinkovú špirálu

b/ Vyvýšené záhony na dopestovanie byliniek

c/ Jazierko

d/ Pocitový chodník

e/ Záhon ovocných kríkov

f/ Altánok

g/ Kompostér

 

  1. Počet hodín a predmety, ktoré sme odučili:

V záhrade sme  odučili  neskutočné množstvo hodín pracovných, venovaných úprave, zároveň tvorivých na dekoratívne a výtvarné  riešenie jednotlivých prvkov. Hodiny boli zamerané na vzájomnú spoluprácu a pomoc. Boli jedinečné , proste iné ako tie v učebni.

Odborne odučené hodiny z matematiky, slovenského jazyka, biológie, chémie, výtvarnej výchovy, výchovy umením, etickej výchovy boli iné – boli v našej  záhrade.

  • Jazierko:
  • hodiny chémie – meranie pH vody, fyzikálne vlastnosti vody, filtrácia
  • Bylinková špirála:
  • hodiny biológie – zisťovanie podmienok na pestovanie rastlín a zdravý rast rastlín,  určovanie vegetatívnych a generatívnych orgánov rastlín
  • Vyvýšené záhony:
  • hodiny výtvarnej výchovy – farebnosť rastlín, význam farebnosti pre organizmy, práca s prírodným materiálom, návrhy na záhradné prvky
  • hodiny slovenského jazyka – opis, čítanie s porozumením
  • Altánok:
  • hodiny matematiky – zlomky, percentá, výpočty, grafické spracovanie informácií, výpočty, prepočty množstva materiálov a ceny,
  • hodiny informatiky – grafické návrhy prvkov, plán práce v záhrade, grafické návrhy záhrady

 

  1. Najväčší úspech:

Za najväčší úspech považujeme vybudovanie záhrady  za približne 7 mesiacov. Premenili sme plochu, ktorá nemala využitie na plochu bez chémie, na pestovanie byliniek  a  relaxáciu.

Dokázali sme prepojiť pomoc študentov, rodičov, starých rodičov i nepedagogických  pracovníkov.  Získali sme finančné prostriedky zo školy a materiály od rodičov.

U niektorých študentov sa objavil obrovský záujem o záhradu, a hlavne ich pomoc pri fyzickej práci počas vyučovania aj mimo neho. Zároveň sa postupne zvyšovali ich zručnosti  pri práci s materiálom, najmä u najmladších študentov, a ich nadšenie  pracovať s pracovnými  nástrojmi.

Zapojenie sa do brigád na dobudovanie záhrady bolo tiež veľmi povzbudzujúce.

 

  1. Najväčší neúspech:

Nedokážeme hovoriť  o neúspechu pri budovaní záhrady. Každý problém sme sa snažili so študentmi vyriešiť. Možno preto, že sme si na tanier naložili  pri návrhoch záhrady viac, ako sme mohli v tak krátkom období zrealizovať,  sme ukončili budovanie záhrady v decembri 2018, ale tešíme sa na nové prvky, ktoré chceme ešte dobudovať v roku 2019.

Najúžasnejšie  v  projekte je asi to , že robíte niečo čo žiaci nerobia na hodinách v učebni, spoznávate študentov aj ich manuálne, technické a pracovné schopnosti. Mnohí z nich nás prekvapili. Viacerí boli príkladom aj pre nás, ťahali nás a nevzdávali sa pri problémoch , ktoré sa vyskytli. Netreba sa vzdávať keď sa niečo  nedarí,  sme dosť akční nato, aby sme si svoje predstavy splnili.

 

        5./a Čo hovorili študenti:

„To nedáme, na zarovnanie povrchu jedine traktor, máte niekto doma traktor?“

„ Je fajn, keď niekto dokáže z ničoho  ,bez ničoho a v dnešnej dobe bez peňazí urobiť všetko

-toto spravíme,  a kedy?“

„ Rodičia nemôžu, robia v banke nemajú čas a dedko je lenivý.“

„ Krásna predstava, ale neviem či sa jej dočkáme.“

„ Altán , taký veľký , to sú garáže na tri autá.“

„ Na záhrade sa dá aj učiť? A ako?“

„ To jazero nie je jazerom, ani rybníčkom a ani niečo medzi tým.“

„ Toto je bridlica, toto štrk a toto je motyka? Toto určite nepoznám.“

 

        5./b Čo hovorili kolegovia:

„ Obdivujeme vás, kedy to chcete robiť?“

„ Nemáte šancu, študenti  po vyučovaní nemajú čas.“

„ Zasa sú na záhrade a neučia sa.“

„ Každý si robí poctivo svoju robotu, ale  učiť na záhrade určite nebudem.“

„ Zase je tu kopa blata, robte s tým niečo!“

„ Kde je?  Určite je na záhrade.“

Do projektu na škole je zapojená skupina pedagógov – nadšencov, tých  ktorí mali chuť a záujem sa do prác na záhrade zapojiť, a taktiež chuť záhradu využiť  so študentmi relaxačne alebo na  vyučovacie hodiny.

Veľkú morálnu podporu, pomoc a taktiež  finančnú výpomoc sme mali od vedenia školy – od  pani riaditeľky J. Zrníkovej, pani Z. Klapitovej a pani M. Hajtmankovej.

Veľká vďaka patrí aj nášmu pohotovému p. školníkovi, ktorý vždy pomohol dokončiť, to, čo sme nezvládali. Všetkým patrí naša VEĽKÁ VĎAKA !

 

  1. Záujem o pokračovanie:

Záujem o pokračovanie v projekte  máme aj v roku 2019. Chceli by sme záhradu „dokončiť“, aby sme ju  mohli využiť  na relax, oddych a ďalšie vyučovacie hodiny. Podporila nás aj Živica, vďaka ktorej sme boli vybraný na pokračovanie v projekte ako pilotná škola a  získali sme  tak 300 EUR.

  1. Čo nás čaká v roku 2019 :

a/ Vyvýšené záhony na okrasné rastliny

b/ Záhon ruží okolo plota

c/ Oprava lavičky

d/ Dobudovanie jazierka

e/ Petangové ihrisko na relax

f/ Náter plota a prístrešku na bicykle

g/ Náraďovňa

h/ Estetické a vkusné dotvorenie záhrady

Ďakujeme ešte raz aj Živici, ktorá nám pomohla s realizovaním projektu.

Mgr. Hana Chlebanová a nadšenci  projektu „Záhrada,  ktorá učí.“